Paddling i Ormlången utanför Lotorp

Midsommarfirande med paddling och tältning på ö

Att fira midsommar i Sverige brukar innebära stora sammankomster med antingen släkt eller vänner, alltid gott om god mat och – inte det bästa vädret. I år firade jag om min sambo bara med oss själv men god mat och lite sämre väder kunde vi bocka av. Vad vi gjorde? Hyrde en kanot och paddlade ut till en liten ö där vi tältade en natt.

Paddling i Lotorpsån
Paddlingsturen började soligt och lugnt längs ån inne i Lotorp.

Paddling i Ormlången utanför Lotorp
Stundtals sol, stundtals regn. Det är en bra beskrivning av vädret.

Midsommarafton bjöd definitivt på det sämre vädret, sett till de två dagar vi var ute. Soligt och fint ibland, men lite då och då kom en mindre skur. Fram på eftermiddagen var motvinden påtaglig och vi fick kämpa rätt ordentligt för att inte bara hålla kanoten åt rätt håll utan även för att komma framåt. Men vi klarade det!

Paus med tarp på ö
Eftre några timmar stannade vi på en mysig ö för lunchpaus. Eftersom vädret var ostadigt satte vi upp en tarp för vind- och regnskydd. Det skulle strax visa sig vara en bra idé.

Efter att ha paddlat vidare i regn och stundtals rejäl motvind som blåste oss åt fel håll, kom vi fram till målet: norra spetsen på Storön i Ormlångensjön och det som tydligen kallades Sandudden. Men vi slog aldrig upp nattläger här, på grund av ett par saker: naturreservat och vind.

När vi paddlade längs med ön hade jag upptäckt att det var naturreservatmarkeringar runt hela ön (inte markerat på kartan) och då krävs en iordningställd rastplats för att få tälta. Det fanns visserligen en halvdan eldstad när vi kom fram till Sandudden och ett område i direkt anslutning till den som kanske kan betraktas som iordningställt. Men det såg inte alldeles tältvänligt ut vid en hastig överblick och det var även där vinden låg på som värst.

Min paddlingspartner och jag tittade på kartan och konstaterade att om vi svängde runt udden och paddlade söderut igen, samt höll oss mellan fastlandet och ett par andra mindre öar som skulle komma, så borde vi kunna hitta ett lämpligt ställe att glida in på för nattlägret. Då skulle vi även få vinden i ryggen istället för i ansiktet.

Tyvärr visade det sig att naturreservatet fortsatte och täckte in såväl fastlandet som de små öarna. Smått irriterad över att det inte var markerat på kartan konstaterade vi att det bästa var att paddla vidare och tillbaka till ön där vi tagit lunchpaus. Där visste vi att vi kunde slå läger och att det inte var ett naturreservat.

Hilleberg Niak, tält, med tarp
Här har vi fått upp tältet, på samma plats som i hade lunchtarpen på några timmar tidigare.

Tillbaka på vår lunchö var det hög tid att få upp lägret. Jag envisades lite med att verkligen få tarpen att sitta bra över tältet och förvånande mig själv att lyckas utan att bli sur vilket annars är mer vanligt när jag är så hungrig som jag var då.

Med lägret i ordning var det sedan ett nöje ett äta midsommarmaten. Det extra skyddet som tarpen erbjöd gjorde att vi kunde sitta ute hela kvällen, även när det kom små regnskurar, och att all vår packning kunde vara kvar utomhus och ge mer plats åt oss inne i tältet.

Solnedgång
Vacker solnedgång som kunde skådas bäst från den lilla öns östra sida.

Paddling i Ormlången utanför Lotorp
Om man inte svänger ordentligt kan man hamna fel så in i vassen…

Efter en natt där vi båda sovit så där (jag sover alltid dåligt utomhus men det är nog bara för att jag inte är van), tog vi en lugn morgon innan vi så småningom bröt läger och började paddla tillbaka mot civilisationen. Stundtals var vi lite okoordinerade och kunde då hamna lite snett…

Vi hade betydligt lugnare och stabilare väder när vi paddlade hem på midsommardagen. Med vinden i ryggen gick det dessutom betydligt snabbare.

Paddling i Ormlången utanför Lotorp
Precis där sjön möter ån, eller vice versa, finns den här stora stenen. Tydligen ska det ha bott ett troll bakom den.

Nära slutmålet gled vi förbi denna coola and, som verkade spana in oss lika mycket som vi den.

Tillbaka i Lotorp och efter att ha lämnat tillbaka till kanoten, tog vi en välbehövlig promenad till bussen 4-5 kilometer bort. En dag som midsommardagen gick den inte till det lilla samhället men efter två dagar med mycket stillasittande var det skönt att kunna sträcka på ryggen och ta ut stegen lite.

Väl hemma i lägenheten i Norrköping var vi båda rätt möra, men nöjda.