Foto från en hängmatta med myggnät i gryningsljus

Sover första natten i Halland vid Björkasjö under bar himmel

Dags för ett nytt äventyr! Den här gången stod Halland på tur, där jag läst mig till att det ska finnas gott om bokskogar. En veckas semester i början av juni hade jag till förfogande när jag styrde sydväst till första nattlägret: Björkasjö rastplats.

Förutom att jag ville uppleva bokskogar i överflöd ville jag även testa på hur det kunde vara att vandra och övernatta med hängmatta i stället för tält. Alltså lämnade jag mitt älskade Hilleberg Niak hemma och tog enbart med mig min hängmatta Lesovik, tillsammans med min tarp som jag köpte när jag var ny inom vandring och inte ens hade tält än.

Björkasjö rastplats första anhalten

Första dagen handlade framförallt om att köra ner till Halland och gå sista biten till den lägerplats jag utsett som den första på den här resan. Under planeringsarbetet föll valet på Björkasjö mitt i Åkulla bokskogars område. Här kunde jag parkera bara några kilometer från lägerplatsen och sedan till fots följa en stig sista biten.

Vägskylt med texten "Åkulla bokskogar"

När den här skylten dök upp började jag känna av semestervibbarna rejält. Nu var jag i rätt område.

Sover under bar himmel

Vädret var strålande. Ingen nederbörd var i sikte så jag valde att låta tarpen ligga kvar i ryggsäcken och förutom myggnätet ha himlen som enda tak. Det var riktigt mysigt.

Hängmattan Lesovik uppsatt mellan avkapde träd vid rastplats Björkasjö i Hallans

Som du kanske noterar är flertalet av träden avbrutna en bit upp till. Jag har ingen aning om varför. Kanske en storm som farit förbi? Det ser spontant inte ut som mänsklig aktivitet. Om du vet får du gärna lämna en kommentar!

Vindskydd vid rastplats Björkasjö, Halland

Vid rastplatsen vid Björkasjö finns ett fint och fräscht vindskydd, och även en grillplats samt ett par enkla stockbänkar.

Hit hade jag också bjudit in till en vandringsträff, i stil med de jag tidigare anordnat vid några tillfällen men då i mina hemtrakter. En man valde att ansluta och vi hade härliga samtal hela kvällen innan det var dags att knyta sig.

Fortsätter slingan runt tillbaka

Efter en gemensam frukost gick vi sedan åt varsitt håll. Jag hade gått den kortare sträckan på någon kilometer (motsols från parkeringen) dagen innan så nu tog jag den lite längre slingan tillbaka och fortsatte således runt i cirkel. Den var inte särskilt lång den heller, bara runt fyra kilometer. Men en härlig start på dagen.

Skogsbildväg genom Åkulla bokskogar

När jag fortsatte på slingan efter frukost fick jag känna på lite bokskog. Terrängen var knappast utmanande men skogen var ändå mysig att passera igenom.

Bruna kossor ligger i gräset

Jag passerade några kossor som låg och idisslade och hade det gott i gräset.

Smal asfaltväg med bokskog på vardera sida

Så länge det inte blir för mycket asfalt uppskattar jag även att vandra längs sådana här vägar.

Stor rotvälta

Mannen som hade anslutit kvällen innan hade gått den här vägen till lägret och redan sett det jag nu såg. Han tipsade om att det skulle komma en stor rotvälta som jag inte kunde missa. Han hade rätt. Jag tror inte att jag lyckades fånga perspektivet ordentligt på bild men i verkligheten var denna rotvälta enorm.

Snart var jag tillbaka vid bilen och kunde köra vidare emot nästa upptäckt.

Under en vecka i början på juni 2023 tog jag ut en tidig semestervecka och körde ner till Halland för att i första hand uppleva de bokskogar jag lärt mig ska finnas gott om där, men också för att i övrigt upptäcka sydligare delar av vår svenska natur. Jag sov i hängmatta de första nätterna, och växlade sedan till vanligt hus då jag tog över min pappas “pendlarstuga” en bit söder om Göteborg vilken min syster med familj lånade parallellt med att jag luffade runt i skogarna. Du hittar alla blogginlägg under taggen Halland 2023.