Hängmattan Lesovik i motljus vid Vikitteln

Från Viggaren till Vikitteln och tillbaka igen vid årets första vandring

Jag har insett att jag i år är ovanligt sen med att genomföra en längre vandring. Men nu till helgen var det dags. Tillsammans med fina vandringsvänner tog våra fötter oss över tre mil när vi satte iväg för att vandra från Viggaren till Vikitteln, och sen tillbaka igen nästa dag.

Viggaren är en sjö i Sörmland, längs vars södra strand Sörmlandsleden är dragen. Där leden delar sig och fortsätter in i skogen längs etapp 29 startade jag och två vandringsvänner jag träffade redan förra året.

Vi var visserligen tre vandringsvänner när vi startade men när vi var framme vid nattlägret strax under 17 kilometer senare, skulle vi vara ytterligare två personer. En anslöt drygt halvvägs när vi stannade vid ett vindskydd för lunch och den sista mötte upp direkt vid nattlägret, bärandes högst önskvärd ved.

Vandringen från Viggaren till Vikitteln i korthet

Start: Viggaren, där Sörmlandsledens etapp 28 och 29 möts. Här finns inga faciliteter. Bil kan parkeras längs vägen.

Mål: Rastplatsen vid Vikitteln, drygt 16,5 kilometer senare. Här finns vindskydd, två grillplatser, torrdass, enklare brygga för bad i sjön, plats för tält och hängmatta. I närheten finns även ett utkikstorn och en minikanjon som är väl värt ett besök. Se mer av tornet och kanjonen från ett av mina tidigare besök.

Lunch: Vid vindskyddet på etapp 29, strax norr om Fagerön. Fin plats vid sjö. Grillplats vid vindskyddet. Torrdass en bit in i skogen. Möjlighet till något enstaka tält finns. Träd för hängmatta finns det bättre med.

Dessutom: Vid Övre Ålsjön finns en udde som utgör en fin rastplats och avstickare, drygt 2,5 kilometer norr om Vikitteln. Följ bara skylten cirka 50 meter.

Karta: vandra från Viggaren till Vikitteln

I början, i norr längs etapp 29, går stigen delvis längs grusbilväg men totalt sett vandrar man mest på små skogsstigar. Den badplats som är markerad på kartan sköts av kommunen. Sök på Fagerön för att hitta dit eller klicka här. Här finns brygga och naturlig strand, samt vindskydd, grillplats och bänkbord – ett perfekt besöksmål under sommaren.

Förläng vandringen både före Viggaren och efter Viktitteln

Jag har passerat helgens sträckning några gånger tidigare, men då som en del av en längre tur. Om du också vill utöka vandringen, eller bara inspireras ytterligare, kan jag tipsa om följande läsning:

Bilder från vandringen

Men nu åter till helgens begivenhet, för dig som är nyfiken på just den; nedan kommer bilder från äventyret. Jag hoppas de kan inspirera.

Tre vandringsvänner vid vindskydd

Efter en härlig lunch vid vindskyddet längs etapp 29 har en fjärde vandringsvän anslutit (jag utgör den fjärde personen, gömd bakom kameran). Vid det här vindskyddet sov jag gott för tre år sedan.

Filtrerar vatten

Jag kan varmt rekommendera denna kombination av vattenfiltrering:

• En vattenpåse från Cnoc. Min är på två liter vilket normalt sätt räcker för middag, kvällstvagning samt frukost.
  • Filet från Sawyer. Det finns flera modeller, jag har en Sawyer micro squeeze.
  • Valfri vattenflaska. Jag har en Camelbak som jag älskar, främst för möjligheten till stor och liten öppning samtidigt som korken sitter kvar i flaskan. Precis som med kanske mer kända Nalgene går det även utmärkt att fylla Camelbak med kokande vatten och stoppa i sovsäcken som extra element under natten.
Skylt pekar emot rastplats om 50 meter

Jag har passerat den här skylten flera gånger men eftersom jag alltid varit inställd på en längre paus vid Vikitteln drygt 2,5 kilometer bort har jag aldrig prioriterat att stanna till här. Nu var det äntligen dags att ändra på det.

Utsikt över sjö

Rastplatsen bjöd på fint läge precis vid vattnet vid Övre Ålsjön. Sjön är liten och jag gissar att ett bad sitter riktigt fint här en varm sommardag. På bilden syns två Osprey-ryggsäckar av modellen Tempest, närmast min på 40 liter och den längre bort på 50 liter.

Sol skiner mellan träden vid Vikittelns rastplats

Framme vid Vikitteln. Här finns vindskydd med grillplats precis framför vindskyddet men strax nedanför även en lite större grillplats med ett ”hängande galler”. Marken runtom är relativt lutande och rätt rotig vilket gör att tältplatser kanske inte är så enkla att hitta som man kan tro men det går. Det röda tältet som skymtar är ett Hilleberg Enan som en i sällskapet hade med sig.

Hängmattan Lesovik med tarp uppsatt mellan träd

Desto lättare är det att hitta träd för en hängmatta. Jag passade på att inviga min underquilt som jag köpte för inte så länge sedan.

Enklare brygga vid Vikittelns sjö

En riktigt bra sak med Vikitteln är denna enkla men fullt funktionsdugliga brygga med stege som gör det enkelt att ta ett dopp. Två av oss valde att göra det den här gången. Jag var en av dem och kan meddela att vattnet var KALLT. Men ack så skönt att vara fräsch efter en dags vandring.

Dryck i små platsflaskor

Gissa innehållet…

Nej, det är ingen kroppsvätska. Till vänster grymt god Fireball och till höger lite calvados.

Citronsockerkaka tillagad över öppen eld i skogen

Citronsockerkaka tillagad på öppen eld? Det bjöd en av personerna i sällskapet på. Riktigt gott! En stor kastrull med en mindre med smet placerad innanför, samt lock på, var som krävdes. Samt drygt 40 minuter på elden.

Utsikt från hängmattan Lesovik

För att spara in volym på packningen hade jag tagit bort myggnätet på hängmattan. Jag kände mig dock lite tveksam inför vad jag skulle tycka om det men så snart jag hade gått och lagt mig kändes det självklart att det var så det skulle vara. Helt underbart att kunna se ut utan hinder! Med tanke på att vädret var nederbördsfritt undrade jag varför jag inte valt bort tarpen också. Det är så galet skönt att kunna vakna upp och se omvärlden utan omsvep.

Under natten kröp temperaturen ner till -1 grader. Några små isdroppar av kondens på sovsäcken bekräftade minusgraderna. Men så snart solen kom upp steg också värmen. Att ligga och njuta av soluppgången härifrån var ett rent nöje och inte förrän vid halv nio gick jag upp.

Ej packad ryggsäck

Kaoset innan allt packats ner. Det här fick bli sista utenatten med vintersovsäck, nästa gång jag är ute får quilten åka fram. På bilden syns till exempel:

Och sen en massa annan utrustning som ska ner i ryggsäcken.

Återvänder hemåt

Efter en lång frukost hade alla åter på sig sina ryggsäckar. En person avvek direkt medan fyra av oss traskade tillbaka samma väg vi kommit föregående dag. Solen sken ännu mer och varmare och lätt groggy av värmeslag kunde jag konstatera att helgen inte kunnat bli bättre.