Utsikt över blinda dalen och Bjurälven

Vandring längs Bjurälven till magnifika Blinda dalen

En vandring längs Bjurälven bjuder inte bara på en ”blind dal” utan även häftiga naturformationer på vägen dit. För att komma till starten av karstområdet behöver man först gå tre kilometer genom fin fjällskog. Jag hade läst om älven redan i en turistbok jag köpt för att planera hela min semesterresa. Suget blev inte mindre efter ett besök på turistbyrån i Gäddede igår där en anställd berättade ännu mer om älven och området.

Jag vaknade och startade dagen tidigt, vid sex. Packade iordning det som behövdes och körde sen raka vägen emot parkeringen vid Bjurälvens naturreservat. Där åt jag frukost medan solen värmde alltmer ju högre upp den steg. Vid halv nio var jag redo att starta.

Bjurälven hittar du en bit norrut (om du bor söder om Skellefteå i alla fall).

Mysig vandring i fjällskogen på väg emot Bjurälven

Vandringen gick bra och de första tre kilometerna fram till en raststuga och själva starten på karstområden, där de utlovade naturformationerna kring Bjurälven skulle börja, var mysiga. Men vädret började bli alltmer grått och åskan mullrade rejält idag också, precis som den gjort igår. Igår var det dock bara muller utan någon nederbörd att tala om.

Extra varsam på vädret ovanför mig tog jag mig an den första av många trappor både uppför och nerför igenom det häftiga landskap som följde. Jag valde att gå motsols för att uppleva de så kallade dolinerna först. Doliner är ett slags stora gropar i marken som bildas när älven långsamt bryter ner berggrunden inifrån, så att marken så småningom helt enkelt kollapsar.

Det är inte helt lätt att se men om du tittar noggrant i filmen så ser du formen av en stor, beväxt dolin. Den här dolinen är flera meter i diameter.

Här ser du istället en dolin som inte är större än att en ormbunke täcker upp botten.

Framme vid Blinda dalen – vandringens höjdpunkt

Efter två kilometer kommer man fram till en fantastisk utsiktspunkt över Blinda dalen. Här försvinner Bjurälven ner under jord en längre sträcka. Det här förfarandet har gett Bjurälven smeknamnet ”den osynliga älven”.

Blinda dalen i Bjurälvens naturreservat

Jag hade gärna gått ytterligare en kilometer igenom dalen men vid det här laget hade det börjat regna relativt mycket och jag var osäker på om ett riktigt åskoväder skulle braka loss inom en halvtimme eller så, eller inte. Mullret hade i alla fall på intet vis avtagit och jag hade nu åtminstone fått se det jag sett mest fram emot – Blinda dalen – så det gjorde inget att vända åter.

Mycket att se på vandring längs Bjurälven

Naturformationerna man bjöds på när man gick reservatets slinga på totalt fyra kilometer (två kilometer på var sida om älven) var toppen med massor av spännande skiftningar i såväl jordlagret som själva berggrunden.

Här har vattnet rört runt stenar under årtusenden, tills dessa former bildats.

Så här kunde det också se ut. Jag är inte helt säker men det kan vara det som kallas Dolinsjön jag fotat, vid lågvatten.

Lunchpausar i Bjurälvens raststuga

Tillbaka vid raststugan pausade jag för lunch samt för att vrida ur strumpor och tröja som nu var dyngsura av såväl regn som svett. Jag hade en låg förhoppning om att de skulle torka lite i alla fall under tiden jag åt lunch. Kläderna var inte det minsta torrare när jag ätit färdigt så när det var dags att gå de sista tre kilometerna tillbaka bilen fick jag dra på mig allt blött igen.

Ändå det gick förvånansvärt bra att starta i kalla och blöta kläder. Det var så pass varmt ute att jag inte hann börja frysa innan kroppsrörelsen av vandringen höll temperaturen uppe.

På vägen tillbaka fick jag en halvtimme av dis, uppehåll och lite lätt sol ibland. Lagom till min återkomst till bilen öste regnet ner igen. Jag bytte om från blött och svettigt till torrt och hyfsat rent på ett av dassen på parkeringen och körde sedan vidare.

Trots en blöt och mullrande tripp var besöket till Bjurälven väl värt det. Den här platsen har definitivt hamnat högt upp på min topplista över platser värda att besöka. Har jag möjlighet att återvända kommer jag göra det, och förhoppningsvis då även gå ner i Blinda dalen.

Sommaren 2021 tog jag bilen från södra Öland till norra Norrland för att upptäcka små och stora guldkorn i Sverige. Jag sov i bilen, tältet eller hos familj och vänner längs vägen. Du hittar alla relaterade blogginlägg under taggen sommaräventyr 2021.

Spana också gärna in denna interaktiva karta där jag sammanställt merparten av min roadtrip, så att du enkelt kan se vad som finns var. Jag hoppas du blir inspirerad!