Tältet Hilleberg Niak som nattläger vid övernattning vid Marviken

Övernattning på liten udde vid Marviken

Tåg till Läggesta, sen buss till Åkers Styckebruk. Så startade min tvådagarsvandring längs Sörmlandsleden med övernattning vid Marviken en långhelg i maj.

Övernattningen vid Marviken, mer korrekt Mellan-Marviken av de tre Marviken-sjöarna, var också säsongens första och ägde rum 13-14 maj, vid Kristi Himmelfärd. Planen var att gå ganska långt första dagen, bortåt 22 kilometer, och sedan avgöra om jag ville ta närmsta vägen tillbaka till tågstationen i Läggesta och hem igen, eller fortsätta vidare och stanna ute en natt till.

Vädret första dagen var toppen. Soligt. Uppehåll. Härligt vandringsväder.

Åkers styckebruk

När jag gick av vid busshållplatsen i Åkers styckebruk gjorde jag det tillsammans med en hel klass av ungdomsscouter. Jag hade inga problem att vandra ifrån dem men det skulle visa sig att de fick mig att byta plats för nattlägret senare samma dag.

Hus på rad i Åkers styckebruk

Första biten längs etapp 16:1 av Sörmlandsleden gick i rask takt.

Gammalt gruvhål längs Sörmlandsleden

Ett av flera gamla gruvhål.

Gammal järnväg

Rester av gammal järnväg i skogen.

Filtrerar vatten från skogsbäck

Den varma dagen och min vanliga ovilja att sakta ner gjorde att svetten rann och dricksvattnet gick åt snabbare än jag räknat med.

Vattenfilter Sawyer Micro Squeeze med Cnoc vattenpåse

Därför var jag extra glad över att passera över den här skogsbäcken. Det ser brunt och odrickbart ut men när vattnet passerat igenom filtret är det mesta av färgen borta, och smaken är det inget fel på.

Det vattenfiltret är den bästa lösningen jag testat hittills, och så länge jag är nöjd kommer den få fortsätta hänga med.

Skyltat mot gammal ek i skogen

Lite här och där längs en vandring dyker det träd upp med egenskaper som någon ansett förtjänar en skylt. Det kan vara en stor gran, en hög tall. Här är det en gammal ek.

Hittar mysig udde för övernattning vid Marviken

Originalplanen var att tälta i anslutning till de båda vindskydden vid Mellan-Marvikens strand. Men när jag kom fram dit efter mer än två mils vandring vad platsen full av scoutungdomar.

Jag växlade några ord med ett par scoutledare för att få koll på läget och konstaterade ganska omgående att jag fick lov att leta upp en annan plats om jag ville ha lite lugn och enskildhet.

Tältet Hilleberg Niak uppsatt för övernattning vid Marviken

Tack och lov hade jag bara femhundra meter tidigare passerat en liten udde vid vattnet som varit väldigt mysig. Jag tog de långa kliven framför de korta och stegade tillbaka dit.

Brasa i skymningen vid Marviken

Jag samlade ihop lite grenar och kvistar jag hittade i området och tände en värmande brasa.

Mörkret faller över Mellan-Marviken

Så småningom föll mörkret övre Marviken. Det var alldeles vindstilla och helt tyst i skog och sjö.

Osprey Tempest vandringsryggsäck med vandringsstavar

Nästa dag startade solig och fin. Min favoritryggsäck Osprey Tempest 40 är packad och reda för fortsatt färd.

Men hur bra dagen än startade lovade väderleksrapporten busväder senare på eftermiddagen, resten av dagen och kommande dag. Det visade sig dessutom segla in tidigare än beräknat. När jag var några kilometer från tågstationen i Läggesta kom regnet och det öste snart ner och blötte ner allt.

Det var ett lätt beslut att vika av från leden och ta första bästa tåg hem. För den här gången.