Utsikt över Fatmomakke kyrkstad

Maffig natur ackompanjerar kyrkstaden Fatmomakke

Fatmomakke blev den andra kyrkstaden jag besökte under min sommarsemester i Sverige. Återigen vid vägs ände fick jag ta del av ett stycke levande historia. Mitt i maffig natur där regntunga skyar absolut inte höll sig i kulisserna.

Den första kyrkbyn jag besökte var den i Ankarede. Den som fanns här i Fatmomakke var betydligt större och kändes verkligen som en liten stad. Eller by i alla fall, med timrade hus, förrådsbyggnader och kåtor samt mindre grusvägar.

karta över Fatmomakke

Fatmomakke hittar du här, om du tar en kort avstickare från Vildmarksvägen.

Regntunga skyar skapar maffig kuliss runt hela Fatmomakke

Fatmomakke kyrkstad är belägen på andra sidan om ett forsande vatten men det som verkligen gjorde upplevelsen ett snäpp mer än bara häftig var den magnifika naturen runtomkring, inlindad som den var i dimma och lågt seglande regnmoln.

Fiskare i mulet väder

Flera fiskare i båtar höll till ute på vattnet. Här syns en av dem.

Bänk vid grusväg med utsikt över fjällen

Huvudgrusgången löper längs vattnet.

Foppatofflor bra val för besök i blött Fatmomakke

Jag var inte helt beredd på vad jag skulle uppleva, eller att Fatmomakke var så stor i jämförelse med kyrkstaden i Ankarede. Därför slumpade det sig så att jag gick runt på grusvägarna barfota i mina foppatofflor, och utan både regnjacka och paraply fast det bara precis hade slutat regna och regnmolnen definitivt kunde bestämma sig för att släppa ifrån sig lite till när som helst.

Foppatofflor är knappast en modesko men himla praktisk och det skodon jag oftast hade på mig i somras. Det visade sig också vara rätt val för den här utflykten för vid en punkt täcktes hela grusvägen av en djup vattenpöl som inte gick att gå runt på grund av omkringliggande buskage och en mur. Då kunde jag helt enkelt traska rakt igenom istället. Att jag blev blöt om fötterna gjorde inget, det skulle ju torka.

Timrade byggnader och bodar

Fatmomakke bjöd på en hel del vackra gamla timrade byggnader. Jag kan ingenting om gammalt byggande (inte nytt heller) men det betyder inte att jag inte kunde njuta av de vackra färgerna som virket och traditionella byggnadsmaterial bjöd på.

Länsmansbyggnaden i Fatmomakke kyrkstad

Det här är Länsmansstugan. Enligt en informationsskylt på platsen byggdes den 1791 som bostad åt prästen. Sextio år senare adderades ett rum för att ge plats åt länsman. Präst och länsman delade bostad fram till 1884, när prästen fick ett eget hus. Länsman bodde kvar till 1927.

Hus med gran i Fatmomakke

Det här huset tyckte jag om.

Gammal midsommarstång i fjällmiljö

Samma byggnad, sett från andra hållet. Jag gillar verkligen hur midsommarstången fortfarande står kvar där. För en sak som jag lärde mig under min Sverigeresa och framför allt resan i norr var hur speciell midsommartiden var, och fortfarande är, för samerna.

den här sidan finns en film som kortfattat visar och berättar mer, om du är mer nyfiken.

Samisk kåta i Fatmomakke

Formen för hur firandet går till lär ha förändrats under de århundraden som passerat men det är ändå fint att en plats som denna i Fatmomakke, som tycks frusen i tiden, faktiskt fortfarande lever upp flera gånger under året. Alla kåtor som finns här har till exempel en ägare och används när firande pågår.

Gammal timrad byggnad

Och här är någon form av bod eller förrådsbyggnad.

Lockande naturcamping i Fatmomakke

Kyrkan i sig besökte jag dock inte. Jag var inte säker på när himlen skulle öppna sig igen så när jag kom till slutet av kyrkstaden vände jag åter emot bilen så snabbt jag kunde.

utsikt över naturcamping i Fatmomakke

På andra sidan, den sida jag kom ifrån och där jag hade bilen parkerad, fanns en fint belägen camping av enklare standard. Det kostade någon hundralapp för att stanna en natt vilket det hade det lätt varit värt. Jag var sugen på att bli kvar bara för att det var så fint.

skylt för naturcamping

Men jag kände att jag hade mer att göra den här dagen och klockan var inte så mycket än så jag fortsatte vidare.

Jag är så glad att jag besökte Fatmomakke. Hit kommer jag gärna tillbaka.

Sommaren 2021 tog jag bilen från södra Öland till norra Norrland för att upptäcka små och stora guldkorn i Sverige. Jag sov i bilen, tältet eller hos familj och vänner längs vägen. Du hittar alla relaterade blogginlägg under taggen sommaräventyr 2021.

Spana också gärna in denna interaktiva karta där jag sammanställt merparten av min roadtrip, så att du enkelt kan se vad som finns var. Jag hoppas du blir inspirerad!