Sova i bil vid Gubbhögens naturcamping

Övernattar i bilen vid mysiga Gubbhögens naturcamping

Gubbhögens naturcamping må vara ett roligt namn (tycker jag i alla fall). Men det är också en härlig plats att parkera fordonet på för att i all enkelhet campa i naturens närhet och ändå ha tillgång till faciliteter som torrdass, rinnande färskvatten och till och med sopsortering. Här tillbringade jag min första natt längs fantastiska Vildmarksvägen.

Efter en härlig natt en bit nedanför en av Sveriges mittpunkter vid forsen Ängerån, och upplevelsen av ett av de senaste årens allvarligaste skogsbränder, hade jag pausat i Östersund för att köpa en karta på Naturkompaniet och passa på att få lite tips på utflyktsmål vidare norrut.

När det uppdraget var gott och väl utfört och jag så småningom var framme i Strömsund och i någon mån den officiella starten av Vildmarksvägen, började jag känna av att jag mer eller mindre oavbrutet suttit närmare 30 mil i bil sedan starten i morse.

Benen behövde få springa av sig

Behovet att sträcka på benen behövde helt klart tillfredsställas. Så jag parkerade när jag hittade en lämplig plats, bytte om bakom bilen till löparkläder och sprang tre kilometer in på en grusväg innan jag vände och sprang tillbaka igen.

När jag gjort mina sex kilometer i gassande sol var jag en svettpöl men med hjälp av baby wet wipes tvättade jag av mig så gott jag kunde och bytte om, åter där bakom bilen, innan jag körde vidare. Nu i jakt på ett bra nattläger.

Upptäcker vad en naturcamping kan vara

En simpel skylt i vägrenen meddelade att en så kallad naturcamping fanns bara ett par hundra meter framåt. Jag hade aldrig hört talas om begreppet förut men det lät spännande så jag bromsade in och kollade läget.

Det visade sig vara ungefär vad man ändå kan tänka sig: en yta där du får campa i naturen med din husbil eller husvagn. Säkert också med tält eller liknande men några sådana såg jag inte till.

Jag parkerade bilen och funderade på om jag skulle stanna där för natten men det var inte så sent än och jag tyckte att ytan var lite överbefolkad. Efter en fika valde jag att köra vidare.

Gubbhögens naturcamping perfekt plats för övernattning

Efter en stund dök en ny handmålad skylt om en naturcamping upp: Gubbhögens naturcamping. Efter att ha svängt av från Vildmarksvägen var det en liten bit att köra på en ny grusväg innan jag var framme. Men det var så värt det. Platsen var mycket luftigare än den förra och otroligt inbjudande.

Den här gången var beslutet att stanna enkelt. Jag parkerade bilen och njöt av resten av kvällen.

Brygga vid Gubbhögens naturcamping

En stor brygga fullkomligt tiggde om att man skulle bada. För mig, som högst troligt hade svettpärlor kvar från min löptur en dryg timme tidigare, var ingen tvekan om att jag skulle ta ett dopp. Det var inte ens särskilt kallt.

Växter vid sjökanten i skymning

Här vid strandkanten satt jag en stund och noterade hur mycket platsen påminde mig om min åttonde dag längs Kungsleden, som jag vandrade sommaren 2019, när jag slog upp tältet för natten vid Jäckviks fjällkyrka.

Skymning över sjö

Med det utsikter man bjöds på här vid Gubbhögens naturcamping var det lätt att bara vara. Något jag kanske inte alltid anses vara helt bra på…

karta Gubbhögens naturcamping

Gubbhögens naturcamping hittar du en bit uppåt i landet.

Sommaren 2021 tog jag bilen från södra Öland till norra Norrland för att upptäcka små och stora guldkorn i Sverige. Jag sov i bilen, tältet eller hos familj och vänner längs vägen. Du hittar alla relaterade blogginlägg under taggen sommaräventyr 2021.

Spana också gärna in denna interaktiva karta där jag sammanställt merparten av min roadtrip, så att du enkelt kan se vad som finns var. Jag hoppas du blir inspirerad!