Blomman Mörkt kungsljus vid vägkanten

Gör rundslinga av Skåneleden och Backaleden från Vantalängan

I Skåne finns gott om leder som går under samlingsnamnet Skåneleden. Men såklart finns även en hel drös lokala leder som man enklast upptäcker på plats. Det var precis vad som hände här, och gjorde att jag kunde knåpa ihop en rundslinga av Skåneleden och Backaleden på cirka 15 kilometer.

Väl inne i Skåne var jag pepp på att genomföra någon slags enklare vandring, kombinerat med ett nattläger.

Efter en del googlande verkade Vantalängan vara ett passande nattläger och när jag hade studerat kartan tyckte jag det verkade funka att följa Skåneledens etapp 7 västerut och sedan svänga runt och följa vad jag lärde mig hette Backaleden tillbaka. En tur som kom att sluta på cirka 15 kilometer.

Garminkarta visar vandring längs Skåneleden och Backaleden

De båda ledsträckningarna följer varandra mer eller mindre parallellt men på var sida om Verkaån (eller Verkeån, jag har hittat båda stavningarna). Vid Hallamölla kvarn följer de exakt samma stig en liten bit.

Skåneleden ingår i ett större ledsystem som på olika sätt sträcker sig inom och runt hela Skåne. Backaleden startar eller slutar i väst ungefär där jag vände, vid Alunbruket, men fortsätter vidare österut från Vantalängan och ända till kusten vid Haväng.

Att kombinera just Skåneleden och Backaleden går att göra många fler sätt. Läs och inspireras gärna mer här, där utförliga kartor tipsar och visar hur.

Passerar igenom bokskog längs Skåneleden

Vid klockan halv fyra på eftermiddagen satte jag fart på min vandring. Framför allt kanske på nordsidan, längs Skåneleden, gick jag mycket igenom bokskogar. Nästan så pass att jag tröttnade på bristen på variation. Å andra sidan var det väldigt praktiskt för regn kom och gick men jag upptäckte att trädkronorna fungerade som ypperliga paraplyer och regnkläder behövdes helt enkelt inte.

Bokskog längs Skåneleden och Backaleden

Bokskogar är ovanliga i mina hemtrakter i Östergötland så även om jag tröttnade lite på dem tycker jag fortfarande de är väldigt vackra och vandra gärna igenom fler.

Kommer fram till Hallamölla kvarn och vattenfall

Någonstans efter 4–5 kilometers vandring började det dyka upp små skyltar som talade om att förändring var på gång. Kul!

Hallamölla kvarn längs Backaleden och Skåneleden

Jag kom tydligen fram till en gammal kvarn, Hallamölla. Byggd i sådan där fin gammal skånsk stil som jag gillar.

Skånes högsta vattenfall, finns vid Hallamölla kvarn

Kvarnen var byggd i anslutning till ett vattenfall. Och inte vilket vattenfall som helst: Skånes högsta!

Fint Skånehus

Färden fortsatte och jag kom så småningom ut på öppnare ytor. Någonstans längs vägen passerade jag det här fina huset.

Vänder och byter led från Skåneleden till Backaleden

Efter lite mer än sju kilometer var jag framme vid skyltar som berättade mer om Alunbruket. Bort till själva bruket var det fortfarande några hundra meter men nu började jag känna mig hungrig och bestämde mig istället för att vända om här. Klockan var runt 17.30 och jag hade trots allt lika långt att gå tillbaka även om det var längs en annan stig.

Alltså lämnade jag Skåneledens orangefärgade markeringar och siktade in mig på att följa Backaledens gula.

Passerar stor koflock i ännu större hage

Snart kom jag fram till den största kohage jag någonsin passerat igenom. Den kändes oändlig och självklart var koflocken inte bara stor utan även för tillfället (o)lämpligt placerad rakt över hela stigområdet.

Jag kan inte påstå att jag är rädd för kossor men det är stora djur och blir de skrämda kan storleken i sig vara förödande. Så jag såg till att sänka tempot, prata lugnt med djuren så som jag brukar i sådana här lägen och komma ihåg att de måste vara vana vid att massor av människor passerar här dagligen.

Kor i hage

Snart var jag på betryggande avstånd och kunde skåda slutet av hagen vände jag mig om och förevigade delar av flocken och omgivningen.

Brant backträning längs Backaleden

När jag var nästan tillbaka vid Vantalängan kom jag fram till en sådan brant stigning i skogen att det nästan kändes som en vägg. Det var bara att köra backträning deluxe uppåt. Och väl uppe gick det nästan direkt lika brant neråt igen. Det måste vara någon slags rullstensås eller liknande man gick över där.

Bokskog med kraftig lutning längs Backaleden

På nervägen försökte jag se till att ha träd att hålla mig i eftersom den nakna sandlika marken lätt kunde glida iväg under fötterna.

Jag kom ner oskadd utan fallolyckor och hämtade min packning i bilen för att slå läger vid Vantalängan.

Vantalängan lockar många

Vantalängan beskrivs som en populär plats för vandrare och dito, vilket jag kan förstå. Öppen, platt gräsbeklädd yta perfekt för tält. Dass. En hel lada med bord och stolar för umgänge, och flera vindskydd och eldstäder. Till och med generöst med färdighuggen ved.

Gammal vattenpump

Och en gammal men fullt fungerande vattenpump.

Men eftersom parkeringen bara är 400 meter bort hittar också allehanda människor hit, inklusive de som bara vill elda, snacka högt och kalasa hela natten lång. Även om området är generöst tilltaget så ska man alltså inte räkna med lugn och ro. Jag kan inte säga att det var alltför illa, jag kan tänka mig att stanna där igen.

Bara jag inte glömmer öronpropparna 😉

Sommaren 2022 gjorde jag en roadtrip genom Sverige för att vandra och besöka platser, städer och mysiga platser från norr till söder. Jag sov hos vänner eller familj längs vägen, annars i tält men även ett par nätter på hotell. Du hittar alla årets blogginlägg under taggen sommaräventyr 2022.

Vill du inspireras ännu mer gjorde jag även en roadtrip 2021.