dis över Fjällmossen

Disig vandring på Fjällmossen

Det var ett tag sedan jag var ute på en vandring, kändes det som i alla fall. Så i helgen som var såg jag till att ändra på det genom att genomföra en enklare vandring på Fjällmossen.

Fjällmossen är ett naturreservat cirka 50 minuter öster om Norrköping. Här finns flera olika slingor att följa. Bland annat passerar Sörmlandsleden och etapp 34 igenom här.

karta vandring på Fjällmossen

Jag körde till östra parkeringen för Fjällmossens naturreservat och valde att gå medurs därifrån. Totalt slutade turen på strax över fem lättsamma kilometer.

Jag hann inte långt innan jag nyfiken följde en skylt för en extremt kort avstickare till vad som hette Admire-dammen.

Addmire-dammen vid Fjällmossen

Jag förstod inte vad den uppdammade gölen hade för funktion en gång i tiden men den öppnades upp fint mellan träden.

Avstickaren var som sagt väldigt kort och snart var jag tillbaka på den ursprungliga stigen igen.

Tacksamt väder för fotografering längs Fjällmossen

Temperaturen låg någon grad över nollan vilket gjorde att både snö och is smälte, samtidigt som diset svävade stilla över marken.

Björkar växer på mosse vid vattenpöl

Sånt här väder är betydligt tacksammare att fota i än när solen strålar och står högt på himlen. Enligt mig åtminstone.

Skyltar visar stigar i skogen

En kan tro att det är värsta skogsstigkorsningen här med skyltarna som pekar åt alla håll och kanter.

Vänder näsan emot Pigans plågosten

Jag har besökt Fjällmossen vid ett par tillfällen förut. Första gången i maj 2019, då jag även sov i ett av de båda vindskydden vid Lilla Göljen. Andra gången något år senare men då bara en kort tripp. Båda gångerna hade jag gått förbi den skylt som pekar emot Pigans plågosten.

Skylt i skogen visar emot Pigans plågosten

Nu ansåg jag att det var hög tid att ta reda på vad stenen egentligen var för något.

Stege vilar emot stor sten i skogen

En informationsskylt på platsen berättar att en piga jagades av vargar här och lyckades (då utan stegen) ta sig upp på stenen och överleva attacken en kall höstnatt.

Pigans plågosten är en stor sten i skogen

Om historien är sann eller inte får vi nog aldrig veta. Men det blir i alla fall mer spännande att betrakta stenen och fundera på hur det skulle kännas att sitta uppepå med hungriga vargar nedanför.

Fortsätter vandring på Fjällmossen

Snart var jag tillbaka på leden igen efter dagens andra avstickare.

Fjällmossen skymtar mellan trädstammar

Den slinga jag gick efter följde mestadels utkanten av mossen som jag kunde se skymta mellan trädstammar.

Skogsdunge längs med Fjällmossen

Åt andra hållet syns en något torrare del av reservatet. Tallar, granar och skogen generellt växer upp i långsam takt.

Det här var en del av stigen som jag har gått förut så jag visste att jag strax, via spångar, skulle befinna mig rakt ute på mossen.

Spångad led gör vandring över Fjällmossen enkel

Väl framme vid mossen och spångarna och kunde spana ut över… tja, inte så mycket egentligen. Eller?

Ensamt träd ute på Fjällmossen

Självklart finns mycket att se på en mosse. Jag älskar den karga naturen. Island, Gotland, kalfjället i norra Sverige. Eller som när jag blev förälskad i Öland och Alvaret i somras.

Tall växer på mosse

Det var också här mitt på mossen som jag såg en älg och lyckades fånga den både på foto och filma ett par snuttar. Se mer om älgmötet här. Om du tittar noga så kan du faktiskt se älgen redan i det här fotot. Det är bara inte särskilt skarpt.

Passerar glad myrstack

Efter att jag hade haft ett sånt flyt att jag fått se en älg kände jag mig mer än nöjd med dagen och var mer pepp på att komma hem och undersöka exakt vilka vinklar av skogens konung jag lyckats föreviga på bild, än att vandra vidare. Så jag tog mer eller mindre den genaste vägen tillbaka till bilen.

Stog glad myrstack längs Sörmlandsleden etapp 34

Som en sista vinkning passerade jag den här skojiga myrstacken. Jag har sett den förut när jag vandrat här och den var lika kul att se nu som de andra gångerna.