Gråborg i ruiner

Vandring till Gråborg via Jordtorpsåsen bjuder på variation

Mer eller mindre rakt österut från Färjestaden sett, mitt på Öland, finns denna lättsamma vandring till Gråborg och tillbaka igen. På en mil får du ås, hasselskog, en parasiterande blomma och lite hederlig historia i form av fina ruiner av både borg och kapell.

Den här turen väckte tidigt mitt intresse när jag planerade inför vårens besök till Öland. Jag kikade flera gånger på kartan men det var inte förrän jag faktiskt kört över bron, befann mig på ön och skulle rikta in gps:en till parkeringsplatsen – tillika starten på turen – som jag begrep att platsen var bekant.

Jag hade nämligen varit vid just den parkeringen i somras, när jag var på jakt efter en lämplig plats att parkera och kunna sova i bilen. Men när jag kom fram då insåg jag att ett vindkraftverk i närheten stimmade mer än önskvärt. Och hur det kan låta när man sover mitt i en vindkraftpark upplevde jag min första natt när jag vandrade södra delen av Bergslaglseden. Det är ingen trevlig upplevelse.

Så det blev ingen bilövernattning i fjol.

Karta över min vandring till Gråborg och tillbaka

Men nu var planen att parkera bilen och låta den stå där i alla fall under ett par timmar, medan jag gick till Gråborg och tillbaka igen. En sträcka på totalt 10,5 kilometer.

Växtlighet dämpar vindar på min vandring till Gråborg

Det var en blåsig dag med uppemot femton sekundmeter. I kombination med bara några få plusgrader var det helt klart kallare än jag tänkt mig så här långt in i april. Därför var det skönt att jag nu skulle vandra igenom rätt mycket vindfångande skog.

Resta stenar på Jordtorpsåen, Öland

Som väntat var det en enkel vandring. Starten (och slutet) gick över Jordtorpsåsen. Solstrålarnas värme vägde upp de kylande vindarna.

Stättor över murar

Mesta ”terrängen” var nog de stättor som passerades. Här två på rad.

Kalkstensmur längs vandring till Gråborg

Kalkstensmurar finns överallt på Öland och har använts för att hägna in djur, mark, markera sockengränser och annat. Jag tycker de är fina och ofta väldigt mäktiga.

Imponerande rastplats precis innan Gråborg

När jag hade gått drygt fyra kilometer befann jag mig plötsligt mitt på en rejäl och luftig rastplats med såväl vindskydd som grillplats, bänkar och bord under tak och under bar himmel samt dass. Sällan har jag sett en sådan lyxig rastplats. Hit återkom jag nästkommande natt för att tälta och sova, jag kunde liksom inte låta bli.

Kortsida av Sankt Knuts kapell

Strax efter rastplatsen var jag så framme vid vändpunkten för vandringen: Sankt Knuts kapell och Gråborg drygt 300 meter bort.

Sankt Knuts kapell vid Gråborg

Sankt Knuts kapell är byggt på 1100-talet. Den står i direkt anslutning till Gråborg.

Raserad del av Gråborg

Av själva Gråborg är det mesta idag raserat. Men så ska också de första delarna av borgen ha byggts redan på 500-talet, för att anta sin slutgiltiga form samtida med kapellet. Gråborg är Ölands största fornborg.

Valv på Gråborg

Även om mycket är raserat finns också en del kvar som är välbevarat, som den här valvbågen.

Jag tog ett varv runt borgen, vilket kanske inte var helt nödvändigt eftersom ruinen såg likadan ut från alla vinklar. Det vara bara underlaget som blev mer till en lervälling än en stig… Så gå hellre mer in i borgen än runt hela vägen.

Hittar larvliknande blomma på tillbakavägen

Färden tillbaka blev lika njutbar som vägen dit. Mitt inne i hasselskogen såg jag en konstig rosa blomväxt, av en kompis beskriven som ”en stor larv som ska bli uppäten av Pumba i Lejonkungen”, som jag inte sett något liknande av förut.

Vätteros på Öland

Vätteros fick jag lära mig att blomman heter, och att den parasiterar på andra träds rötter, vanligen hassel.

Gammal kvarn vid Kvarnbackarna, Öland

Vid Kvarnbackarna, cirka två kilometer kvar till parkeringen, stod den här fina gamla kvarnen.

Tillbaka vid bilen knappt 2,5 timmar senare kunde jag konstatera att jag var väldigt nöjd med vandringen, vilken också var den första av flera vid det här besöket till Öland.

Inspiration och information till den här turen fick jag från boken Öland och Blå Jungfrun: vandringsturer och utflykter. Införskaffa gärna om du vill få detaljerade tips på en stor mängd strövtåg från hela ön.

Under fem dagar över påsken reste jag från Ölands norra udde till dess södra spets för att uppleva och upptäcka små och stora besöksmål på ön. Jag kombinerade vandring och friluftsliv med bilsemester. Den första natten sov jag i bilen, resterande tre slog jag upp tältet på olika fina platser. Du hittar alla relaterade blogginlägg under taggen påskäventyr på Öland 2022.